چه میخواهید یاد بگیرید. در کادر زیر تایپ کنید و دکمه جستوجو را کلیک کنید. اتوکدپدیا شما را در یادگیری همراهی میکند

آشنایی با سیستم مختصات X، Y

coordinates x,y

  • سیستم مختصات X، Y

هر چیزی که شما در اتوکد می‌کشید دقیق است. این ترسیمات از چیزی که شما به آن نیاز دارید، خیلی دقیق‌تر است. ما درباره‌ی دقتی با 14 رقم اعشار صحبت می‌کنیم. هر عنصر رسم شده روی صفحه‌ی نمایش، بر اساس یک سیستم مختصات X، Y جانمایی می‌شود. در اتوکد ما به آن سیستم مختصات جهانی  (WCS) می‌گوییم. برای جانمایی صحیح اشکال در محل دلخواه، شما باید به این مفهوم مسلط باشید. طراحی سه بعدی نیازمند محور اضافی Z است، ولی در این درس به آن پرداخته نشده است. در ادامه نموداری را مشاهده می‌کنید که طریقه‌ی کارکرد این سیستم را به شما نشان می‌دهد

آشنایی با سیستم مختصات X، Y

 

سیستم مختصات به این صورت کار می‌کند:

اتوکد از نقاط برای تعیین محل یک شیء استفاده می‌کند. شمارش از یک نقطه‌ی مبداء آغاز می‌شود. این نقطه (0,0) است. محل هر شیء نسبت به مبداء تعیین می‌شود. اگر بخواهید از مبداء به سمت راست خطی بکشید، این محل سمت مثبت محور X خواهد بود. اگر به سمت بالا خطی بکشید، آن خط در سمت مثبت محور Y خواهد بود. شکل بالا نقطه‌ای را در محل (9,6) نشان می‌دهد. به این معنی که این نقطه،9  واحد سمت مثبت محور X و 6 واحد بالای محور Y قرار دارد. وقتی با نقاط کار می‌کنید، X همیشه اول می‌آید. دومین نقطه در شکل، (-10,-4) است. به این معنی که محل این نقطه، 10 واحد سمت منفی محور X (چپ) و 4 واحد سمت منفی محور Y (پایین) است.

ک خط می‌تواند از دو نقطه عبور کند، نقطه‌ی شروع و نقطه‌ی پایان. اتوکد برای نمایش خط روی صفحه‌ی نمایش از نقاط استفاده می‌کند. نشانگر موس خود را روی عکس بالا حرکت دهید تا رسم خط از نقطه‌ی مطلق (-10,-4) به (9,6)  را مشاهده کنید. در بیشتر اوقات اشاره‌ای به محل مبداء وجود ندارد. ممکن است لازم باشد خطی از انتهای یک خط موجود رسم کنید. برای این کار از نقاط نسبی استفاده می‌کنید. این نقاط دقیقاً به همان شکل قبل کار می‌کنند؛ با این تفاوت که باید با اضافه کردن نماد @ (shift+2) به اتوکد بگویید که محل نقطه‌ی بعدی، به صورت نسبی و در فاصله‌ای از نقطه‌ی فعلی است.

به عنوان مرور: نقاط مطلق، نقاطی دقیق روی محیط ترسیم هستند. نقاط نسبی، نسبت به نقطه‌ای دیگر روی محیط ترسیم تعیین می‌شوند.

این سیستم بسیار ساده است؛ اما تسلط بر آن -برای کار با اتوکد- حیاتی است. برای کارکردن مؤثر با اتوکد، باید با این سیستم کار کنید. وقتی با این سیستم آشنا و راحت باشید، یادگیری اتوکد چیزی بیشتر از یک کار خسته کننده نخواهد بود. بر اساس تجربه کاری من در زمینه‌ی آموزش، هر چه یک دانش آموز در مبحث مختصات بهتر باشد، در یادگیری سریع‌تر خواهد بود.

 

  • واژه نامه
واژه انگلیسی ترجمه معادل فارسی
Terminology اصطلاحات
World Coordinate System سیستم مختصات جهانی
absolute مطلق
relative نسبی

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.